Miejsce – park lub las
Cel : • kształtowanie aktywnego , twórczego stosunku dziecka do otaczającego je świata przyrody przez aranżowanie sytuacji zachęcających do jego poznawania
Pomoce - kartki, kredki, klej, woreczki, lupa, skakanki, karty z rysunkami ptaków, patyczki.
Przystanek pierwszy – "Drzewa"
• Zapamiętaj moja nazwę –dzieci wraz z nauczycielką nazywają drzewa , wybierają sobie jedno drzewo, które najbardziej im się podoba i opisują jego wygląd. Mogą narysować drzewo, a wokół drzewa przykleić zebrane listki .
• Zabawa ruchowa "Owoce do drzew" - nauczycielka wyjmuje z czarodziejskiego worka i podnosi do góry określony owoc drzew (szyszkę kasztana, żołędzia, noska) .Zadaniem dzieci jest odszukanie drzewa, którego są to owoce .
• Leśne kalkowanie- dzieci wybierają dowolne drzewo, przykładają kartkę do jego pnia i kolorują jej fragment kredką . Otrzymują odbitkę kory. Podchodzą do innego drzewa i kolorują w ten sam sposób kartkę . Na tak przygotowanych kartkach dzieci mają narysować wiosenną przyrodę .
• Najgrubsze drzewo-mierzenie grubości pnia drzewa poprzez podanie sobie rąk wokół drzewa . Nadanie przez dzieci imienia ,,GRUBASEK ” temu drzewu, którego pień obejmowało najwięcej dzieci
Przystanek drugi - "Owady"
• Wędrówki mrówki –dzieci obserwują mrowisko: sposób poruszania się mrówek., ich budowę (obserwacja pod lupą ), sposób pracy . Zwrócenie uwagi dzieci na pożyteczną pracę mrówek oraz na nie niszczenie mrowisk.
• Zabawa ruchowa "Praca mrówek" - nauczycielka wyznacza drogi, po których będą się poruszały dzieci- mrówki.(2 takie same drogi ). Imitacją dróg mogą być skakanki lub wstążki .Następnie dzieli dzieci na dwie grupy .Zadaniem jest zbudowanie mrowiska przez grupę, poprzez przeniesienie gałązek na określone miejsce wyznaczoną drogą . Dzieci – mrówki poruszają się na czworakach , nie wychodząc poza wyznaczoną drogę. Wygrywa ta grupa, która szybciej zbuduje mrowisko z przygotowanych gałązek .
• Świat przyrody pod stopami – dzieci otrzymują przygotowane w przedszkolu szablony swoich stóp po wycięciu z kartonu .Zadaniem dzieci jest położenie na podłożu w dowolnym miejscu szablonu i obserwacja tego fragmentu przyrody (obserwacja pod lupą ). To co zauważą rysują na wyciętym kształcie swojej stopy (trawa, mrówki, biedronki , igliwie , ziemia ,liście ).
Przystanek trzeci - "Ptaki"
• Ptaki i ich domy –obserwacja gniazd i budek ptaków znajdujących się na drzewach .Wsłuchiwanie się w śpiew ptaków oraz rozpoznawanie ich po wyglądzie (dzięcioł, kukułka , słowik, szpak, kos ,wrona, wróbel). Zwrócenie uwagi dzieciom na nie niszczenie gniazd ptakom .
• Zabawa ruchowa "Pisklęta i ich mamy"- dzieci dobierają się parami, jedno z nich jest mamą , drugie to pisklę siedzące w gnieździe . Nauczycielka rozrzuca na wyznaczonym terenie kolorowe patyczki ,które są robaczkami .Na sygnał mama –ptak wyrusza na poszukiwanie robaczków dla swojego pisklęcia .Warunkiem jest to , że mama może tylko przynosić po jednym robaczku do gniazda .Poszukiwania robaczków trwają 3 minuty. Po zakończeniu każda para liczy robaczki, wygrywa ta para ,która ma najwięcej robaczków .
• Jakim jestem ptakiem -zabawa w parach, jedno dziecko otrzymuje kartkę z rysunkiem ptaka i przypina ją do pleców kolegi .Kolega tak zadaje pytania swojemu partnerowi ,aby odgadnął jakim jest ptakiem (czy buduję gniazda na drzewie ? czy pięknie śpiewam ? czy mam czarne pióra ?Czy wydaję głos ćwir ?)Gdy partner odgadnie zamiana ról .
• Pożegnanie z parkiem – nauczycielka wcześniej na wyznaczonym terenie umieszcza różne przedmioty, które nie powinny się znajdować w parku . Zadaniem dzieci jest narysować te rzeczy na kartkach .Wygrywa to dziecko, które spostrzeże najwięcej tych przedmiotów . Zwrócenie uwagi dzieciom na nie zaśmiecanie środowiska przyrodniczego .
Na zakończenie spotkania w parku za wspaniałą zabawę oraz za umiejętność uważnego spostrzegania świata przyrody dzieci otrzymują ORDERY PRZYJACIELA PRZYRODY Renata Gajda - nauczyciel Przedszkola nr 1 w Pilicy |